Kapcsolat
padma@jogastudio.hu
Kövess minket
a közösségi oldalakon is!
padma@jogastudio.hu
a közösségi oldalakon is!
Az ősi kultúrákban a nők és a férfiak szerepei élesen elváltak egymástól. A férfi önmagában is az erő és a dicsőség szimbóluma volt, míg a nő az elfogadás és az alázat megtestesítője. A mai világban ezek a szerepek összemosódnak és sok nő kerül férfiszerepbe, de a férfiaknak is megvan a bajuk azzal, hogy nem tudják, hogyan éljék meg férfiságukat. Mivel korunkban alig van meg annak a kultúrája, hogy mely módon kell ezeket a klasszikus szerepeket megélni, sok férfi mindössze a durvaságban és a minduntalan szexuális önigazolásban keresi a megoldást, hiába. A nők pedig – látva a sok fiatal, életerős és okos nőt, elmagányosodnak, mivel nem képesek a befogadó és elfogadó szerepet megélni.
Klasszikusan a nő az otthon melegének az őrzője. Ő az, aki vigyáz a család békéjére és rendjére. Ő az anya a gyermekek és a világ számára, és ő a szerető a férfi számára. Egy kapcsolatban főként a nő felelős azért, hogy megmaradjon a férfi vágya mindennap arra, hogy meghódítsa őt. A férfi pedig a pap, aki tanít, a tudás letéteményese, akinek bölcsessége révén a család biztos anyagi háttérben élhet, és ő a harcos, aki mellett biztonságban érezheti magát a nő és a gyermekek. Ő biztosítja a nőnek az anyagi, fizikai és lelki biztonságot, amire minden nőnek szüksége van.
Manapság azonban mindez elködlött. A férfiak nem kapnak mintát, hogyan kell a nőkkel gyengédnek és hódítónak lenni. Valójában nem más országokat kell a férfinak meghódítania, hanem a saját párját minden egyes nap. Az apák mintául szolgálnak gyermekeiknek, akik mindössze annyit képesek megtanulni, hogy a férfi durva, nem képes szembenézni a kihívásokkal, nem képes szembenézi saját gyengeségeivel, de saját gyengédségével sem. S minthogy az apák nem adtak a fiaiknak megfelelő mintát, ők kénytelenek maguk tudatosan foglalkozni azzal, hogy mintákat kapjanak
A nők pedig társadalmi megegyezések beteljesítésére éhesen anyák akarnak lenni, miközben a klasszikus anyaszerepet nehezen vállalják föl. Hiányzik belőlük az elfogadás, és olyan mély szabadságvágy van a szívükben, hogy minden kötöttség megbéklyózza a lelküket. Ráadásul ahhoz, hogy a férfi férfi lehessen, a nőnek igazi nővé kell válnia. Ez persze nem azt jelenti, hogy el kell dobnia mindazt, amit a modern kor nyújthat egy szabad nőnek, de mindenképpen újra kell értelmeznünk a női szerepeinket és a modern világban egy olyan új szemléletű modern nővé kell válnunk, aki a jelenben képes a nőiségét elfojtások és kielégítetlen vágyak nélkül megélni. De hogyan ötvöződik a klasszikus nőiség a modern harcos, agilis, karrierorientált nőképpel?
A nőnek fel kell vállalnia azt a nem könnyű szerepet, hogy ő lesz a férfi múzsája, vagyis inspirálnia kell a férfit, különben az elveszti minden ösztönző erejét és passzív lesz. A nő tehát aktivitásában a férfi aktivitását hivatott felébreszteni, hogy lángja a férfi lángjává váljon. A nőnek meg kell találnia saját szelleme erejét.
A keleti kultúrákban, azon belül is az ind gondolkodást kiválóan jelképező jógában tudatosan törekednek a szexuális energia megőrzésére, megfelelő transzformálására és védik a női szerveket a mindennapokban, segítségül hívva a jógagyakorlatok hatását a problémák megelőzéséhez. Útmutatója kifejezetten gyakorlat-központú, ez a szemlélet a jóga sajátja. A jóga tudatosságra tanít: arra, hogy a mindennapokban figyeljük önmagunkat, legyünk a jelen pillanat átélői és tapasztaljuk meg a világot olyannak, amilyen, anélkül, hogy a jelen elől gondolatban folyamatosan a múltba vagy a jövőbe menekülnénk.
A jógagyakorlatok vagy a mindennapi élet tevékenységei közben a testérzetek megfigyelése révén az érzékelés egyre finomabbá válik. Ez a lassan kifinomuló érzékelés az alapja annak, hogy képesek legyünk tudatosan vezérelni testünk olyan területeit is, amelyek különben a hétköznapi életben nem tartoznak feltétlenül a tudatos szabályozás alá. Ilyen az intim területek izmainak a tudatosság körébe vonása is, s ezzel az uralom visszaszerzése a nemi működések és a szexuális energiák fölött. Látni fogjuk persze, hogy mindemellett még nagyon sok mindent nyújt a gáti rész tudatosságának fokozódása, de ne vágjunk a dolgok elébe. A jóga az évezredek alatt sok összetevős eszközrendszerré fejlődött, amelyben fizikai, mentális és energetikai gyakorlatok egyaránt találhatóak. A teljesség igénye nélkül most felsorolunk néhány tipikus jógaelemet: ászanák, vagyis a testgyakorlatok; pránájáma, vagyis a légzőgyakorlatok; dhjána, vagyis a meditáció; de része a relaxáció és a koncentráció is. Kialakultak tisztító gyakorlatok és még sok egyéb, néha látványos és mai szemmel nézve meglepő gyakorlat, és olykor észrevehetetlen, de annál hatékonyabb életmódsegítő technikák, mint amilyenek közül néhánnyal mi is foglalkozni fogunk.
A gáti terület kondicionálása már az ókorban megoldandó feladatot jelentett, mivel felismerték, hogy ennek a területnek a gyengesége nemcsak kényelmi, házaséletbeli problémákkal jár, hanem adott esetben az életét jelentheti egy szülő nőnek. Ma már ez persze nem teljesen igaz, hiszen orvosaink akkor is megmentenek minket és a születő gyermekünket, ha probléma lép fel. Abban az időben azonban a gátvédelemnek semmilyen más módja nem létezett, csak a gáti rész edzése.
Jegyzetemben összegyűjtöttem néhány, a gátvédelem szempontjából hasznos gyakorlatot, hogy bemutassam, a természetes módszerek milyen nagyszerűen tudnak segíteni ma, az orvostudomány korában, és hogy kiegészítve azt milyen jó segítőjük lehetnek nem csak a nőnek, hanem az orvosnak is.
Napjainkban számtalan céllal gyakorolják a jógát. A jógagyakorlatok sokféleképpen hatnak szervezetünkre. Lényünk egységes egész, amellyel a jóga szellemében egységes egészként kell is foglalkoznunk. A fizikai test, az energiatest, a lélek, a szellem, a különféle finomtestek, amelyekről oly sok szó esik manapság az ezoterikus és holisztikus irodalomban, valójában egy és ugyanaz. Lényünk, amelynek megértéséhez világszemlélet szerint különféle modelleket találtak ki, nem bontható egymástól különálló működő egységekre, főleg olyanokra nem, amelyekről nem is tudhatunk. Ezek a modellek csak megpróbálják leírni a valóságot, csak szeretnék megközelíteni és megérteni a tényleges működést. A lényeg azonban az, hogy egységes egészként kell tekintenünk magunkra.
Amikor a jógagyakorlatokat végezzük, hatással vagyunk az izmokra, amelyek a különféle gyakorlatok révén erősödnek és nyúlnak is. Hatunk a csontokra, amelyek a nyomás hatására szintén erősödnek. De fizikai szinten az erek, az idegek, a mirigyek, a nyirokáramlás, az emésztés, vagyis minden szervünk és szervrendszerünk edzés alá kerül. A Naliní női jóga abban sajátos, hogy finomságával, rezgéseivel, gyakorlataival fizikai és finomabb szinten is elősegíti a nőiség átélését és a nőiség-tudatosságot. A mai világ különféle ingereivel és presszióival igyekszik elnyomni a klasszikus szerepekből fakadó női mintákat. Ma titkolni kell, ha egy nő menstruál, vagy mondjuk öregszik, pedig ezek a világ legtermészetesebb dolgai. Ha egy nő elfordul a nőiségétől azért, hogy megfeleljen a világnak, amely körülötte van, akkor női problémáknak néz elébe. A Naliní női jóga gyakorlása visszavezet a természetes nőiséghez.
Naliní: lótusz, kék lótusz, mindenek lótusza, a lótuszvirágok összefoglaló neve. A kék lótusz az egyik legritkább lótuszvirág.
A „Naliní” egy indiai név, fordítása lótuszvirágot (szanszkrit) jelent. A lótuszvirágnak nagyon speciális jelentése és helye van a hinduizmusban, jelképezi a tisztaságot és a szépséget. Mivel ez a csodás virág sáros vízben nő, ez is jelzi, hogy akkor is képes a létrehozni a szépséget és a tisztaságot, amikor a környezete kemény és szennyezett.
Más fordításokban a Naliní ugyanazt jelenti, mint a „Gayatri”, a „Védák anyja” (Védák, ősi hindu szövegek). Másik jelentése: a bölcsesség anyja.
A lótuszvirágot csodálják Indiában és Japánban, a lelkiség virága. A lótusz magja képes elállni több mint 5000 évig is víz nélkül, csak arra várva, hogy nedvességet kapjon és kicsírázzon. A hajtásai a sárban nőnek, a víz alatt, és a virág csak a felszínen nyílik ki, hogy megmutassa fényes és szeplőtlen szirmait. A szirmok szív alakúak és nem hullanak le, csak elszáradnak.
A legmagasabb szellemi tudást 1000 szirmú lótuszvirággal ábrázolják a fejtető-csakránál (Sahasrára csakra). Buddha egyik jelképe, mivel a lótusz lápos területen nő, nem ereszt gyökeret sem a vízben, sem a mocsárban, a buddhisták szerint a tisztaságot jelképezi, szépsége pedig az erkölcsi tisztaság győzelmét hirdeti. A buddhista istenségeket sokszor lótusztrónon ábrázolják, ezzel testi és szellemi tisztaságukat, isteni mivoltukat és a megvilágosodást fejezik ki. A kinyílt virág a teljes megvilágosodás jelképe, a bimbó a megvilágosodás lehetősége.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
sb | 2 years | This cookie is used by Facebook to control its functionalities, collect language settings and share pages. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_7CC2TYDSHV | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
ba_sid | session | No description available. |
ba_sid.3661248442 | 30 minutes | No description |
ba_test | session | No description |
ba_vid | 1 year 6 months | No description available. |
ba_vid.3661248442 | 1 year 6 months | No description |