06-1-220-7013 06 20 552-6305

H-P: 8.00-21.00 Sz: 8.00-20.00 Padma Jógastúdió

Blog

Otthoni jógagyakorlás

Jógát sokféleképpen lehet gyakorolni. Akár dinamikusan, akár statikusan, akár társsal vagy társ nélkül végezzük, akár otthon vagy csoportban, mindig a leglényegesebb, hogy figyeljük meg, milyen érzeteket keltenek a gyakorlatok a testünkben, és milyen hatással van a gyakorlás a közérzetünkre.

Ha ez a hatás jó, akkor elégedettek lehetünk. Azonban ha azt vesszük észre, hogy elkedvetlenedtünk, rossz hangulat vett rajtunk erőt, akkor lehet, hogy valami hibát követtünk el a gyakorlásban. A jóga gyakorlatai ugyanis fizikailag, energetikailag és mentálisan egyaránt optimális hatást gyakorolnak a szervezetre. Azonban ha nem pontosan végezzük a gyakorlatokat, akkor ez az optimális hatás nem következik be.

Szélsőséges hibák esetén kifejezetten ártalmas lehet. Ezért javasoljuk, hogy minden esetben teljes odafigyeléssel végezzük a gyakorlatokat, és a kedvezőtlen tapasztalatok esetén kérjük ki képzett tanár tanácsát. Javasolt hetente legalább egyszer képzett oktatóhoz járni jógaórára, hogy szakember tudja elmagyarázni a gyakorlatok helyes technikáját, és ki tudja javítani a hibáinkat.

Az otthoni gyakorlás elengedhetetlen, amely segít abban, hogy a gyakorlásunk testi-lelki szinten egyaránt elmélyüljön és a mozdulatok hosszú távon tudják kifejteni a hatásukat. Az itt következő gyakorlatok otthon is könnyedén elvégezhetők, természetesen a fent említettek betartásával.

Garudászana – A sas póz

A jóga gyakorlatai nagyon gyakran egészen mély és rejtett hatásokat indítanak el a szervezetben. Sokszor a durva fizikai hatásokon túl egészen finom idegrendszeri változások is bekövetkeznek. Ilyen pl. a garudászana, amelyet végezve a combok és törzs izmainak erősítésén, valamint a vállak mobilizációján túl egy fontos és érdekes idegrendszeri kiegyensúlyozó hatás is létrejön.
Ez a hatás a két agyfélteke közötti kommunikáció növekedésével, a két agyfél aktivitásának harmóniájával, valamint a vegetatív idegrendszer harmonizációjával jár együtt. Helyezkedjünk ismét zárt állásba. Majd lassan az imént gyakorolt szék pózt vegyük fel, de most a karokat tárjuk ki oldalra. Emeljük az egyik lábat és fonjuk a másik láb köré a képen látható módon. Maradjunk mélyen ülve.
Majd ezután amelyik láb felül volt, az a kar kerül alulra. Keresztezzük a karokat úgy, hogy először a felkarokat, majd az alkarokat keresztezzük, végül a két tenyér egymásba kerül. Emeljük a karokat összefonva úgy, hogy a könyök a vállak magasságába kerül, de közben folyamatosan süllyesszük a medencét. Maradjunk így néhány légzésig, majd bontsuk a pozíciót és végezzük el a másik oldalra is.

Ismételjük kétszer-háromszor.

Az összecsavart végtagoknak köszönhetően az idegrendszer harmonizációja elindul.
                                                                     

Utkatászana – A szék póz

Helyezkedjünk el ismét zárt lábbal. Hajlítsuk a térdeket úgy, hogy a térdek a lábujjak fölé kerüljenek, majd lassan engedjük lefelé a csípőt mindaddig, amíg a térdek maximum derékszöget zárnak be. Egyenes marad a hát és nyitva a mellkas. Emeljük a karokat először a talajjal párhuzamosan előre és nyújtózzunk ki teljesen. Majd ezután lassan emeljük a karokat olyan magasra, hogy egy vonalba kerüljenek a törzzsel.
Továbbra is tartsuk a törzset egyenesen. Így nyújtózzunk a karokkal felfelé, de közben a medencét folyamatosan forgassuk hátrafelé, hogy a farokcsont lefelé mozogjon. Tartsuk ki a pozíciót néhány légzésig, majd a kilégzés közben lassan engedjük le a karokat és nyújtsuk ki a térdet. Pihenjünk zárt lábbal, lehunyt szemmel egy kicsit. Mélyeket lélegezzünk, ha szükséges, majd még kétszer-háromszor ismételjük meg a feladatot.

Ez a gyakorlat különösen hatékonyan erősíti a combizmokat és a hát izmait, a vállakat és a karokat. Tartásjavító hatása kiemelkedő.

                                                              

FONTOS!
Minden gyakorlást néhány perc háton fekvéssel zárjunk, amikor csak pihenünk és szemléljük, hogy milyen hatással voltak ránk a gyakorlatok. Az ilyen gyakorlás végi pihenés olyan, mint a fényképnek a fixáló oldat. Ezzel az elindított hatások hosszan megtarthatók.

Utalványok