06-1-220-7013 06 20 552-6305

H-P: 8.00-21.00 Sz: 8.00-20.00 Padma Jógastúdió

Blog

Mindennapi tudatosság

A jóga nemre, korra, erőnlétre való tekintettel mindenkinek jót tesz. Nemcsak testi, hanem lelki egészségünket is óvja, és érzékenyebbé tesz a belső történésekre. Különösen így van ez a nők esetében, akik eleve érzékenyebben, érzelmi alapon élik az életüket.

A jóga korántsem csak a testgyakorlásról szól. Bár a legtöbben így kezdenek ismerkedni vele, számos más rétege van – a filozófiától az életmódig, az átalakuló étkezési szokásoktól a mindennapi tudatosságig.

„Az emberek többsége először a kezdő hathajóga-órákon, a testgyakorlás szintjén kóstol bele a jógába – mondja Kovács Gyöngyi Naliní, a naliní női jóga kidolgozója, kismama- és babásjóga-oktató. – Mikor aztán egy ideje már gyakorolja az ászanákat, ráérez, hogy több is van ebben az ászanagyakorlásnál és a légzőgyakorlatoknál."

Az egész lényünkre hat

Pedig már ez sem kevés, hiszen a jóga áldásos hatásait alig lehet felsorolni. A rendszeres jógázás nemcsak a test erőnlétét és hajlékonyságát, valamint a tartásunkat javítja, hanem az emésztésre és az alakra is hat. Vagyis, bár nem ugrálós sportág, nagyon is alkalmas arra, amiért a legtöbben mozogni kezdenek: a fogyásra, az alakformálásra.

„A testi átalakulás a lélekben is változásokat hoz magával – teszi hozzá Kovács Gyöngyi Naliní –, a nő sokkal jobban el tudja fogadni magát, változik a testéhez való hozzáállása, javul az énképe, az önbizalma. A jóga hatékonyan oldja a stresszt, és megnyugtatja a zaklatott elmét. A testi fittség és a stresszoldás együttes hatásán keresztül javítja az immunrendszer működését, de az egyes jógapózok a különböző szervek ideális működését is elősegítik."

Egyre érzékenyebben

Ám a jóga korántsem csak ennyiről szól. A rendszeresen jógázók megtapasztalják, hogy egyre tudatosabban élnek. Ez egyfelől a manapság annyira divatos fogalomnak számító tudatos jelenlétet jelenti: a jógaórák fontos része a gyakorlatok, testhelyzetek keltette érzések megfigyelése, az elcsendesedés, a koncentrált figyelem.

Csendes figyelem
Kovács Gyöngyi Naliní szerint a nők általában tudatosabbak, jobban figyelnek az életmódjukra, mint a férfiak, épp ezért gyakrabban építik be mindennapi életükbe a jóga életmódra vonatkozó ajánlásait is. - Hogy mik ezek a javaslatok? Könnyű és rendszeres étkezés, megfelelő mennyiségű alvás, stresszmentes élet, rendszeres mozgás, valamint törekvés a tiszta és helyes beszédre, cselekedetre - magyarázza szakértőnk. A jóga tanácsai nagyon is egybecsengenek az egészséges életmóddal kapcsolatos modern felfogással. Aki rendszeresen gyakorolja a jógát, az előbb-utóbb azt fogja észrevenni magán, hogy egyre kevésbé kívánja a húst és a nehéz ételeket, a mesterséges adalékanyagokat, és lecseréli a vegyszerektől hemzsegő takarító- és illatszereket.
A jóga tudatosságát is beépíthetjük mindennapi tevékenységeinkbe. Szakértőnk szerint akár mosogatás közben is gyakorolhatjuk ezt, ha például megfigyeljük, hogyan lélegzünk, hogyan állunk, milyenek a mozdulataink, melyik izmunk feszül, melyik laza, és eközben nem a fejünkben egymást kergető feszült gondolatokkal foglalkozunk. Akár a buszon ülve is el lehet csendesíteni a lelkünket, az elménket, ellazíthatjuk az izmainkat, megfigyelve magunk körül a színeket, az illatokat. Így a legzsúfoltabb munkanap közepén is megszabadulhatunk a nyomasztó feszültségtől.


„Ez különösen fontos a nők számára, hiszen ők érzelmi alapon élnek, és figyelik a világ történéseit maguk körül – mondja Kovács Gyöngyi Naliní. – Számukra a jóga többi irányzatánál hatásosabb a női jóga. Ez sok olyan gyakorlatot tartalmaz, amelyek segítenek, hogy a nők kezelni tudják a lelkükben zajló folyamatokat.

Lehet, hogy egyszerűen csak könnyebben tudják majd tudatosítani, jobban megértik, mi zajlik épp a lelkükben – és már ez is nagyon sokat segít a mindennapi életben. A jóga hatására kialakul egyfajta belső érzékenység, belső figyelem.

A nőknek szánt jógagyakorlatok végzésével javul a női szervek vér- és tápanyagellátása, erősödnek a záróizmok, és szexuális téren is megjelenik egyfajta érzékenység, kifinomultság – ami pedig az élet e fontos területére is pozitívan hat.

A nőijóga-órákon ráadásul az olyan ősi tudásból is ízelítőt kaphatunk, amit régen az asszonyok generációi adtak át egymásnak, ám az urbanizáció hatására a mai nagymamák, anyák ma már nem képesek erre, hiszen maguk sem élték meg őket tudatosan.

A nők a jóga hatására a saját ciklusukra való érzékenyebbé válás mellett ráhangolódnak a természet ritmusára is. Az évszakok és a holdfázisok váltakozása például nem hagyja érintetlenül a testünket-lelkünket. Ha erre ráhangolódunk, tudatosabban, könnyedebben élhetjük az életünket, mintha ellenállnánk neki."

Forrás: ridikulmagazin.hu 
Fotó: Thinkstock

Utalványok