06-1-220-7013 06 20 552-6305

H-P: 8.00-21.00 Sz: 8.00-20.00 Padma Jógastúdió

A jógikus étkezésről

A jógikus étkezésről


Az energia megőrző táplálkozás
Arra figyelj, amit eszel
A szieszta
Mit ne az étkezés alatt?
Figyeld a hatásokat
Mi a helyzet a hússal?
Az étkezés időzítése
Jótanácsok

Az energia megőrző táplálkozás
Nagyon gyakran merül fel a kérdés, hogy mi a helyes táplálkozás. Vannak olyanok, akik a vércsoport szerinti étkezésre, mások a makrobiotikus táplálkozást, megint mások a mazdaznant tartják a legjobbnak. A jóga elvei szerint is kialakítható egy egészséges táplálkozási szokás. Igaz ennek a fajta étrendnek egy kicsit "többe kerül" a kialakítása, mint a többinek. Na nem pénzben. Csak a figyelmünket kell jobban ráfordítani arra, hogy mit és hogyan eszünk.

Arra figyelj, amit eszel
A figyelem ráfordítása rendkívül fontos tényező, mivel a testünk működése nem független a figyelem irányától. A legújabb eredmények szerint még a testedzést is úgy kell végezni, hogy a figyelmünket tökéletesen a működő izmokra irányítjuk, amitől sokkal nagyobb hatásfokkal lehet eredményt elérni. Az aki a futópadon újságot olvas, zenét hallgat és telefonál egyszerre - sajnos éppen az ellenkezőjét végzi. Ezt a saját szememmel láttam.
A figyelem étkezésre való összpontosítása azt jelenti, hogy először megcsodálom az aktuális fogás színét és küllemét. Olyat érdemes enni, amit a szem is szívesen fogyaszt. Evés közben figyelem az ízeket a számban és azt, hogy milyen érzés ahogyan a falat lecsúszik a torkomon. Evés után pedig azt figyelem néhány percig, hogy milyen hatással volt rám az adott étel. Akkor, amikor az evéstől elfáradunk, biztosak lehetünk benne, hogy amit ettünk, az legalábbis pillanatnyilag több energiát vesz el az emésztéshez, mint amennyit szolgáltat. Akkor viszont, amikor az evéstől felfrissülünk és új energiával telünk meg, az evés biztos hogy hasznunkra vált.
Fontos tudni: az evés nem arra való, hogy elüsse az éhségérzetet. Ez az érzés csak azért kellemetlen, mert erre tanítottak minket. Azonban az a helyzet, hogy gyakrabban kellene éhesnek lenni, mint ahányszor jóllakottnak. Ezzel szemben a legtöbben gyakorlatilag folyamatosan és egész nap esznek. Ez túlterheli az emésztőrendszert és rengeteg energiát vesz el az aktív tevékenységektől. Fáradtság és fejfájás jelentkezhet.

A szieszta
Evés után sajnos sokszor arra vagyunk kárhoztatva, hogy azonnal visszarohanjunk dolgozni. Pedig egy kis időt - ha csak néhány percet is - a pihenésre kellene szánni. 5-10 perc elég ahhoz, hogy a szervezet szépen nyugodtan elkezdje feldolgozni a táplálékot. Mindenki érzi, hogy ez a kis nyugalom jólesik a testnek és a lelket is megnyugtatja. Ha valaki ismer relaxációs technikákat, akkor ebben a 10 percben érdemes azt gyakorolni.

Mit ne az étkezés alatt?
Ahogy az imént megtanultuk, a figyelem étkezésre összpontosításával javul az emésztés. De mindemellett javul az élvezet mértéke is, hiszen sokkal jobban tudatába kerülünk annak, hogy milyen ízű is az, amit eszünk. A tv, az újság, vagy egy beszélgetés mind elvonja erről a figyelmet, így csak mellékesen tudjuk élvezni a finomságokat. Az emberi kapcsolatokban ez együtt evés szocializációs fontossággal bír, tehát néha másokkal együtt eszünk, iszunk. Ilyenkor nem a kaján van a hangsúly, hanem azon, hogy miről beszélünk és hogy jól érezzük magunkat. Nem baj, ha néha így eszünk, de a legtöbb étkezésünk legyen nagyon meghitt és nyugodt, a figyelem az ízeken...
Az evés szentsége egyes kultúrákban olyan mértéket öltött, hogy mindaddig, amíg esznek nem lehet megszólalni. A dél-amerikai indiánok körében pl. ha ezt mondjuk egy idegen nem ismeri és mindenáron beszélgetni akar az evés közben, türelmesen abbahagyják az evést és megvárják, amíg a vendég befejezi a mondandóját. Ezután szó nélkül folytatják tovább az evést.

Figyeld a hatásokat
Amikor jógikusan táplálkozunk azt is megfigyeljük, hogy hosszútávon egy-egy élelmiszer milyen hatással van ránk. Pl. ha egyik nap ettünk valamit és másnap rendszeresen gyomorpanaszaink vannak, de az is elég, ha csak gyengébbnek érezzük magunkat, biztos, hogy érdemes kihagyni azt az étrendünkből.

Mi a helyzet a hússal?
Sokan azt tartják, hogy aki jógázik, az nem eszik húst. Ez nagyrészt így is van. Ám ennél sokkal fontosabb, hogy olyat egyél, amire a szervezetednek szüksége van. Itt fontos, hogy megkülönböztessük a szemünk által kívánt, a szánk által kívánt és a testünk által kívánt dolgokat. A szerencsés ha arra hallgatunk, amit a testünk kíván. Lehet néha "bűnözni", de ha folyamatosan csak olyat eszünk, amit csak a szánk vagy a szemünk kíván, akkor előbb vagy utóbb olyan energiátlan állapotba kerülhetünk, hogy megbetegszünk. Az ideális az, mikor a szánk, a szemünk és a testünk is kívánja az adott ételt. Ha a testednek alkatilag vagy a munkád miatt húsevésre van szüksége, akkor nincs mese - hiába minden szent elv, húst kell enni. Ám ha észreveszed, hogy a hústól nem érzed jól magad valamilyen módon, akkor ki kell hagyni az étrendből és várni arra, amíg újra szükség lesz rá.

Az étkezés időzítése
A reggelizz mint egy király, ebédelj mint egy polgár és a vacsorát add oda az ellenségnek mondásban van némi igazság. A javaslatunk mégis az, hogy reggelire érdemes édes gyümölcsöket fogyasztani, ami ráadásul idény jellegű. A narancs nem igazán jó, mert túl savas. Inkább a barack, a körte, vagy a szőlő a jó. A banán nem a mi éghajlatunk gyümölcse, azért néha meg lehet enni, de ne vigyük túlzásba.
Az emésztés tüze napközben a legerősebb. Ebédeljünk kiadósan és finoman. De este hat után már valóban nem nagyon érdemes semmit sem fogyasztani. Talán csak akkor, ha farkas éhes vagy, mivel nagyon éhesen sem szabad lefeküdni. De a lefekvés előtt legalább két órával be kell fejezni a szerény vacsorát.

Jótanácsok- fehérjét szénhidráttal ne, zsírt szénhidráttal ne - zöldséggel lehet rizst, de sajtot vagy húst nem. A zsiradékkal megkent kenyér kifejezetten helytelen, mivel a zsírmolekulák körbeveszik a szénhidrát molekulákat. Az emésztés során a szénhidrátokat hamarabb emésztjük, mint a zsírt, így a körbevett szénhidrát részecskék emésztetlenül jutnak tovább, aminek az az eredménye, hogy a bélrendszerben rothadásnak indulnak. Ezt nem kell tovább magyarázni.
Figyeljünk oda az étkezésünkre! Ha ki szeretnénk próbálni néhány étkezési formát, akkor próbáljunk. A helyes étkezés záloga azonban az odafigyelés és a megfigyeltek alapján, ha szükséges változtatni kell.

Végezetül álljon itt egy rövid történet arról, hogyan változik meg automatikusan a kívánt élelmiszerek köre csak azzal, hogy megfigyeljük az evés közben jelentkező érzeteket:
Egyik tanítványom odajött hozzám az egyik foglalkozás után és azt mondta: - Ide figyelj! Valami baj lehet velem. Évek óta minden este megeszek egy szelet csokit. Tegnap nem tudtam. Egyszerűen nem kívántam… Mi lehet a baj? 

Utalványok